U3F1ZWV6ZTI4MjEzNTA0NTM5MDc0X0ZyZWUxNzc5OTUxODMwOTIxNg==

ما هو الباك لينك -أهمية الباك لينك -كيفية عمل باك لينك بدون مشاكل | عائلة التكنولوجيا

ما هو الباك لينك -أهمية الباك لينك -كيفية عمل باك لينك بدون مشاكل-أهمية الباك لينك في السيو  | عائلة التكنولوجيا 



اليكم أكثر الأسئلة شيوعاً وإجابة كل منهم بشكل سهل ومبسط لأبسط العقول. وسوف نتناول في هذا المقال عدة تعريفات ومفاهيم وهي 

1- ماذا  باك لينك؟ وماذا يفيد  في السيو؟

2- ماهي  هي أفضل أنواع الباك لينك؟ وما  أفضل الأنواع من ناحية التأثير؟

3- وماذا يعني  دومين وبيدج أوثرتي؟ ما  هو أفضل مقياس لقوة الباك لينك؟

4- وما هو ال  دوفولو ونوفولو؟ وتأثير كل منهم ؟

5- ماذا يعني  white hat و Gray hat و Black hat؟

6- وما هي  on-page و off-page؟

7- . كيفية بناء باك لينك بدون مشاكل او سبام 

1- ((يعني ايه باك لينك و في ماذا يفيد ))

الباك لينك في أبسط صورة ممكنة هو ان موقع غريب يضع  رابط موقعك عنده في بوست أو مقال سواء رابط عادي أو رابط نصي ( رابط نصي يعني كلمة مفتاحية قابلة للنقر) أو على صورة مثلا.

والباك لينك كان ولا يزال أهم معيار (بعد المحتوى طبعاً) جوجل بتقيس بيه قوة الموقع ومعدل ثقة مجتمع الأنترنت في موقعك وبالتالي بناءاً عليه تعطيك  Boost عالي يرفع من  ترتيبك من غياهب وظلمات صفحات محركات البحث الي ان تصل الي  الصفحة الأولى.

لما موقع ما يكتب مقال وينشره ويشير لموقعك بالباك لينك على انك المصدر أو انك صاحب الفضل في كذا أو انك صاحب تريند معين  أو انك عندك منتج مميز  أو خدمة مميزة  أو خبير في مجال معين  أو كاتب مقال عالمي ووافي وشامل ويستحق يكون مصدر لغيره. الخ.

عناكب الفهرسة عندما  تدخل تأرشف المقال بيجد  رابط موقعك، فيقوم  "العنكبوت يذهب الي جوجل  "وجدت  لينك الموقع ده هنا" . فتقوم جوجل بأخذ  اللينك هذا  على انه إشارة ثقة وأن الموقع الخاص بك  يقدم محتوي  بدليل انه كسب باك لينك على الكلمة  (الكلمة المفتاحية).

باك لينك باك لينك (ملحوظة يجب الاخذ بها ان عدد الباك لينك ليس عامل اساسي ) تبدأ جوجل تعطي  لموقعك أهمية وتظهره أكثر في محركات البحث وتضعك  في الصفحات الأمامية وتنظر الي  آداء موقعك ا. والزوار يهتمون به ام لا   

أنواع الباك لينك:

هناك  أنواع كتيرة للباك لينك، سوف نذكر اكثر الانواع قوة 

١ - جيست بوست من Real money sites

٢ - جيست بوست من Private blog network - PBN

٣ - جيست بوست من مواقع بتقبل محتوى من الزوار زي Ezin articles.

٤ - جيست بوست من مدونات web.2

٥ - باك لينك من المنتديات وArticle directories

٦ - باك لينكات من تعليقات المنتديات

٧ - باك لينك من تعليقات المدونات

٨ - باك لينك من سوشيال بروفايلز.

رقم ١ و رقم ٢ .. أقوى باك لينك ممكن تحصل عليهما ا لأن جوجل لا تستطيع ان  تعرف اذا كنت طلبت أو اشتريت الباك لينك هذا ام لا حصلت عليه بدون تدخل منك. بالتالي الباك لينكات هنا بتتعامل ع انك كسبتها بدون تدخل منك. وجوجل بتحب أكثر النوع ده من الباك لينكات. وبتديله ثقة أكبر.

اما رقم ٣ و ٤ و ٥ و ٦ و ٧ و ٨  ... جوجل عارفة كويس جداً انك تقدر تبني الباك لينك فيهم بنفسك  وبالتالي لا تعطيهم  نفس الثقة والأوثرتي اللتي تعطيهم لرقم ١ و رقم ٢.

هذا الكلام لا يدل ان الباقي بدون اهمية لكن اكثرهم اهمية هم رقم 1 -2 

وكثرة الباك لينكات التي  تشير لموقعك في وقلت قليل جداً وخاصة من من النوع رقم ٣ وحتى رقم ٨. هذا  مؤشر قوي جداً انك تعمل  بشكل Spammy وعندها يأتي لك  ايميل من جوجل تقوم  بتحذيرك  فيه 

وعمل  الاسبام هذا  عبارة عن انك تقوم بعم  عدد كبير من الباك لينكات في وقت قليل جداً وعلى عدد كلمات قليل جداً ومحدود جدااا. وعند  مواقع ليس لها علاقة بمجالك  ومن مواقع low quality.  كل هذا  ي تعتبر triggers لجوجل بنجوين Google Penguin.  ولو استمريت بعد الأيميل ، سيأتي  Penguin hit .. وسوف تقوم جوجل بمعاقبتك 

كيفية استخدام الباك لينك 

١- يكون من موقع متعلق بمجالك:

ليس من الممكن مثلا ان يكون موقعك متعلق بمجال الصحة وان تقوم بنشر موقعك في مواقع سيارات , فيجب ان تقوم بنشر موقعك في اماكن لها علاقة بمجالك 

اذا  من أهم عوامل الباك لينك القوي انه يكون من موقع متعلق بمجالك، ومفيش مشكلة طبعا لو موقع عام بس القسم اللي فيه المقال يكون متعلق بمجالك زي مثلا المواقع العامة والأخبارية. ونفس الأمر ينطبق على المقال نفسه.ومش محتاج أقول طبعا لازم يكون المقال نفسه متعلق بمجالك.

٢- يكون الباك لينك من مواقع ذات أوثرتي:

كلمة أوثرتي لا يقصد بها هنا الاشارة اليمقياس Moz. وإن كان أغلب الناس في عالم السيو والباك لينك بتقيس قوة الباك لينك بمقياس Moz (الدومين أوثرتي والبيدج أوثرتي) لكن هذا ليس موضوعنا هنا .   هتكلم عن المقاييس وأفضلهم وما الى ذلك في الجزء التاني باذن الله.

الذي  اقصده هنا ان كون الموقع كبير ومشهور وجوجل بتثق فيه ومتصدر بكلمات مفتاحية كتير ومصدر ثقة وبيدخله زوار كتير. هذا يجعل  الباك لينك أقوى بكثير جداً.

لكن بالطبع هذا  النوع  من الباك لينك بيكون تكلفته عالية جدا  .. الباك لينك عموما سعره يتحدد  بناءاً على عوامل كثيرة  ويصل  في بعض الأحيان ل ٤ الاف دولار للينك الواحد.

٣- ان يكون الباك لينك فريد:

بمعني ان  أفضل باك لينك هو أول باك لينك في الموقع هذا  بمعنى ان يكون الموقع هذا لم تأخذ منه باك لينك من قبل  . هذا يحسب عند في  الـ Referring domains  لأن كم المواقع المختلفة اللي تأخذ  منها الباك لينك أهم  من كم الباك لينكات اللي حصلت عليها. العبرة هنا بالكيف وليست بالكم 

وأول باك لينك دائما  بتاخده من الموقع هذا  هو أفضل باك لينك سوف تاخذه .

٤- أن يكون الباك لينك DO FOLLOW

يجب ان نتفق  انه لا يوجد وسم او كود يجعل اللينك DO FOLLOW 

  . لكن هانك  كود يجعل  اللينك نوفولو no-follow.  وعشان نفهم الفرق بين الأثنين خليني استخدم تشبيه حلو شوية

لنتخيل ان المقال بتاعك عبارة عن بيت بداخله ٤ غرف وانت جاي تعرضه للبيع .. وGoogle bot أو عناكب الفهرسة داخلة تتفرج عالبيت ده عشان تشتريه ... في غرفة من الغرف دي بابها مفتوح بالتالي جوجل بوت هيدخل يتفرج عليها ويخرج تاني .. وغرفة بابها مقفول بمفتاح .. بالتالي جوجل بوت مش هيعرف يدخل الغرفة دي .. بس هو كدة عارف ان في هنا غرفة.

الغرفة اللي بابها مفتوح دي تعتبر لينك لا يحمل اي وسم بالتالي يعتبر لينك دوفولو بالتالي فهو باب مفتوح تدخل منه عناكب الفهرسة لموقعك عشان تأرشف موقعك تاني وثالث وتمررلك الأوثرتي من الموقع اللي جايه منه، والباب المقفول ده هو يعتبر الباك لينك اللي بيحمل وسم nofollow

rel=nofolow ...

الباك لينك اللي بيدخل عناكب الفهرسة عندك ده تأثيره أقوى بكتير جداً من الباك لينك اللي مقفول ومش بيدخلك عناكب الفهرسة. وبردو مش معنى كلامي ان الباك لينك النوفولو ملوش تأثير. بالعكس جوجل بردو بتعتبره باك لينك وبتشوفه على انه اشارة ثقة.

٥- أن يكون الباك لينك على رابط نصي ANCHOR TEXT

يعني الكلمة المفتاحية تكون قابلة للنقر، يعني اللينك يكون على الكلمة المفتاحية. لأن الإشارة برابط نصي فيما معناها تقول  لجوجل  هذا الموقع ممتاز في هذة الكلمة 

سوف نشرح كل شئ خاص بالباك لينك في المقالات القادمة اشتركو في المدونة لكي يصل لكم المقالات فور نشرها 


مقالات اخري :

1-كيفية الحصول علي رقم امريكي او اي رقم دولي مفعل في جميع الدول مجانا | عائلة التكنولوجيا

2-ما هي البرمجة -كيف أصبح مبرمج محترف | عائلة التكنولوجيا

3-أكثر عشر وظائف مطلوبة في مجال السايبر سكيورتي - "Ten Coolest Jobs in Cyber Security" | عائلة التكنولوجيا

4-افضل مصادر وكورسات تعلم البرمجة والفوتوشوب  والمجالات الاخري | عائلة التكنولوجيا

5-تعلم سي شارب | بناء العاب باستخدام #C | عائلة التكنولوجيا


تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

الاسمبريد إلكترونيرسالة